Skip links

StepByStep markedsføring

Overblik og struktur

Når du skal kigge på, hvordan du skal markedsføre dig, er det ekstremt vigtigt, at du har en plan. Det er godt at have en plan i dit hoved, men når hverdagen for alvor rammer, så forvinder den ind bagved driften. Og det er faktisk når du har allermest travlt, du skal sælge mest.

Det lyder måske som begyndende stress, men det er jo en proces at sælge, og det er de færreste, der lukker et salg, samme dag, kunden opdager dit produkt. Så planen er, at du mens du sælger og drifter, samtidig stadig planter frø “ude i marken” og det er din markedsføring, der skal hjælpe dig med det. Er det planlagt rigtigt, arbejder din forberedelse for dig, uden du behøver at være aktiv.

Jeg har lavet en tjekliste, som du kan bruge, men det kræver lidt forarbejde at nå dertil, hvor du kan begynde at indarbejde det til rutinerne.

 

Din guide til Step By Step markedsføring

 

Et eksempel på en tjekliste for at holde overblikket over dit brand, og din markedsføring. Og gå nu ikke i panik over, hvor lang den er. Det er slet ikke sikkert, din virksomhed skal bruge det hele, faktisk nok langt fra.

 

  1. Produktbeskrivelse – hvad er dit kerneprodukt/ydelser
  2. Virksomhedsbeskrivelse – dit WHY
  3. Forretningsplan og budgetter
  4. Firmanavn, Logo og grafiske billeder
  5. Web, mail og domæne
  6. Sociale medier
  7. trykt materiale, Nyhedsbreve og blogs
  8. CRM og redskaber til kundestyring
  9. Kalenderstyring, Strategi og årshjul
  10. Udlicitering og opsummering

Rutiner

Nøjagtig lige som de fleste mennesker har deres rutiner, skal du skabe rutiner for din forretning. Og det kan du selvfølgelig gøre på mange måder, men jeg har en lille ide til, hvordan du får det gennemarbejdet og kørt ind med alle de andre rutiner, du har.

Det vigtigste er, at du får startet på det, og sætter en deadline for, hvornår du skal være færdig.

Nedenfor har jeg foræret dig et lille arbejdsark, på det første punkt: 

1: Produktbeskrivelse – hvad er dit kerneprodukt/ydelser 

 

Beskriv det produkt eller ydelse, der gjorde, at du er ved at skabe, eller er i gang med din virksomhed. Du må gerne gå helt ned i detaljen her, og har du flere, så laver du en beskrivelse for hver ydelse/produkt du har. Men hold dig til max 3.

Eksempel, produkt 1: X

Du sælger kaffe. Og dit stjerneprodukt er X. Nu skal du lave en beskrivelse (a’la en salgstekst) på X. Her er øvelsen at kigge udefra, ikke bruge fagudtryk, og komme omkring alle hjørner, inkl. pris. 

Vores kaffe er ristet nænsomt og har en fantastisk aroma, der går godt til både morgenmaden, mødet på kontoret og eftermiddags kagen. Med denne kaffe, kan du vinde salgstalen hos kunden, men desværre bliver din svigermor nok også til en ekstra kop. 

En kasse af denne fantastiske eliksir, koster kun xx eksl. moms, og hertil får du selvfølgelig også en vejledning på hvordan du brygger den optimale kop kaffe. 

Sælg oplevelsen, og hvor nemt det er – ikke selve kaffen.

 

Eksempel, produkt 2: Y 

Vi har en kaffemaskine, der opfylder de fleste behov. Den er designet til at brygge vores kaffe produkter, så du får den ultimative kop kaffe. Om den står i dit private køkken, eller på kontoret, er den ret ligeglad med, for den er sat i verden for at give dig den bedste kop kaffe, hver gang. Vores installatør kommer ud med den, og giver en udførlig demonstration i, hvordan den virker, så den ikke svigter dig i de mest kritiske øjeblikke. 

Igen – sælg oplevelsen og hvor nemt du kan bruge produktet.

 

Kan du selv, og vil du gerne selv prøve, så kan du købe kurset i sin fulde længde som selvstudie her.

 

Vil du have en hel dags workshop, inkl. arbejdsark, hvor jeg kommer ud og gennemarbejder den med dig/jer, så ligger prisen på 6995,- eksl. moms.

Kontakt mig på tlf. 4272 9609 eller skriv en mail på lotte@brandyourbizz.dk

 

Return to top of page