Nu går Danmark snart på ferie.

Men det betyder ikke, at kunderne ikke køber. Eller at de ikke kigger på hvad de skal bruge tid og penge på, når deres ferie er slut. Men hvis du også lukker helt ned, så er det nok ikke dig, de får øje på, når de “lige skal have en pause”.

Det er nemlig i denne periode, du skal have forberedt dine mere personlige opslag, og her du kan have succes med at tale lige netop til folk, der er i feriemode.

Dine kunder er i forskellige mindset, alt efter hvilken platform de besøger. Og nu taler vi kun online, lige til en start. Hvis de er på LinkedIn, så har de en forventning om at se opslag, der matcher den tankegang de er i, når de kigger deres feed. Det betyder, de ikke lige forventer at få kastet feriebilleder af børn, og drinks i hovedet, med mindre der er en mere professionel tilgang til hvorfor du deler det derinde. Det forventer de på Instagram, Facebook, og så vil de se lidt humor på TikTok. (groft sagt)

Lad mig komme med et eksempel på, hvordan en reklame ramte mig helt forkert, i forhold til hvor jeg var henne rent tankemæssigt…. 

Jeg sidder og kigger mit feed på LinkedIn. Der har lige været et større arrangement netop om LinkedIn, og en del fra mit netværk havde været der, så jeg slugte alle deres opslag råt… Pludselig sniger der sig en reklame ind. En reklame for et toilet, der kan alt selv, dansk produceret, og der står en nydelig dame og fremviser det, på en lige så fin video – uden tekster under, så da jeg sidder og kigger uden lyd, alligevel ikke fanger hvad hun siger. MEN jeg blev sådan lidt træt… Mest fordi, det var så langt fra, hvad jeg lige forventede at se i mit feed, lige der. På LinkedIn. Midt i “arbejdstiden” for det er jo faktisk hvad LinkedIn er for de fleste. Et arbejdsredskab. Et netværk, af de professionelle. Der, hvor man lige opsummerer på sin faglige områder, tjekker hvad eks-kollegaer og kontakter laver lige nu… Jeg har virkelig ikke behov for at se på hvordan et toilet skyller ud… og op… Jeg havde nok haft en anden tilgang til det, hvis den video ikke var optaget på et toilet, man tydeligt kunne se, var privat. Men hvis det havde haft en indgangsvinkel, så det passede til virksomheder, så havde jeg nok ikke tænkt så meget over det.

Og selvfølgelig skal du også have et godt eksempel:

At være forbundet på kryds og tværs på LinkedIn kan give nogle reklameopslag, som emmer af personlighed. Ikke direkte en annonce, men det ender med at være en gratis reklame for noget, som modtageren/læseren (her, mig) sluger råt!

Så da jeg – via et like fra en, jeg er connectet med, ser et opslag fra en chef hos Oddset, om deres nye musikvideo/reklame i forbindelse med fodbold EM, så stikker det helt af i mit hoved. Der kom ganske enkelt en sætning op i min hjerne (lettere relateret vil den dedikerede fan måske sige…) “Det er GENIALT, det der!”

For Oddset havde ikke bare lavet en ny tv reklame, med henvisninger til både 80’erne og dårlig pølsetysk, men med en snert af nutidens TikTok tendens med at lave en lille dans, der kunne gå viralt på rekordtid. De havde faktisk lavet en hel musikvideo, der STINKER (på den allerbedste måde) af ungdom og alderdom på samme tid, med henvisninger som vi kan bruge, lidt som når Pixel laver en tegnefilm med skjulte henvisninger i, så voksne også synes den er sjov, uden der går noget fra børnene mens man ser den sammen. Opslaget kom, i bedste LinkedIn stil med tags på de medproducerende folk, så den rammer bredt ud i netværket, og med en flot følgeskrivelse på, hvor sjov den havde været at lave. Jeg gentager: “Det er GENIALT, det der!”

 

Du skal altid tilrette din branding og markedsføring efter modtageren. Det er fint, du kender din målgruppe, men hvis du ikke også matcher kanaler og mindset til materialet og platform, så falder du alligevel igennem…  Og måske du endda fejler så meget, at dine kunder nærmest bliver småfornærmede, helt ubevidst og utilsigtet, så de slet ikke vælger dig en anden gang, NÅR de har behovet. For de har glemt dig…

Dårlig reklame er bedre end ingen – JA, men…. Dårlig reklame er jo ridser i lakken, så lad være med at gøre det til en vane.

Rammer du derimod din modtager SpotON, har du allerede skabt en ambassadør, der gladeligt deler, liker, spreder budskabet og anbefaler dig, helt uden at få en krone for det, bare fordi de selv bliver lige så begejstret som du selv er.

Brug sommeren på at tale til dine kunder i deres sommer-mindset, og følg så op med et spark af den gode slags, når de er retur fra ferie.

 

Du kan komme med på ikke mindre end tre MasterClass efter sommerferien.

Se datoer, og læs mere om dem her