De fleste virksomheder, med respekt for sig selv og sine kunder/følgere, skaber godt indhold til dig, som kunde/følger, på Facebook, for at understøtte et brand, og en side, der hænger sammen med resten af deres digitale strategi og design. Gør du også det, hvis du sidder som ansvarlig for en eller flere sider på Facebook?
Jamen, vi vil bare gerne ses!!!
Faktisk møder jeg hver dag virksomheder, som arbejder hårdt på at få likes på deres side. De er dybt fokuserede på hvor mange der liker og følger deres side….Og jeg starter altid med at spørge hvorfor. Og deres svar er, at de gerne vil bredere ud med deres produkter, eller deres budskab. Fantastisk årsag, men helt ligegyldig, når det kommer til den reelle rækkevidde. (Den skal angribes på en hel anden måde, via målrettet markedsføring, men det er et helt anden slags blogindlæg, vi gemmer til en anden gang.)
Jagten på Likes
Er du “likehunter” får du svært ved at skabe en loyal og produktiv gruppe af følgere. Hvis du vil skabe et godt brand for virksomheden, skal du have dialog med dine følgere. Og stræbe efter hele tiden at bruge Facebook som en slags forlænget arm på din kundeservice, dit callcenter, din salgsafdeling, eller i hele taget en forlængelse af den dialog du OGSÅ har med dine kunder. Hold en god tone, lav opslag der interagerer med kunderne, lav opslag der strutter af personlighed, og Involver dine følger. Det kunne være “hvad tænker i om dette produkt vi lige har fået hjem” eller “Hvad ville du bruge denne skål til, og i hvilken farve?” osv. SPØRG dine følgere til råds, og du får masser af feedback, som du rent faktisk kan bruge til at optimere dine produktinformationer, øge dit salg, og ikke mindst bruge til intern feedback til indkøb…
Hvis kunderne føler sig set, føler de sig vigtige, og føler de sig vigtige, køber de mere!
Men det er heller ikke altid vigtigt at jagte likes, hvis du som virksomhed ikke har intentioner om at gå i dialog med dine følgere. Er målet bare at få folk til at klikke på et link, og stryge over på hjemmesiden, så er det fuldstændig ligegyldigt med likes på siden. Altså, alt med måde selvfølgelig – for man kan skabe godt og brugbart indhold på sin Facebook side, der understøtter sin hjemmeside, og derfor skaber en vis platform for tillid. Det SKAL man MINIMUM gøre, hvis du spørger mig!
SCAM sider og sider, der lokker med ting, der lyder for godt….
Der findes dem, som bare laver en side, kun for at lokke dig ind, bruge dine informationer, og springe videre på den bølge, ud igennem dit netværk. Og de ved, at når du ser en annonce fra dem, med et super godt tilbud, så går du ikke ind på deres facebookside, for lige at tjekke om deres indhold er vel beskrevet og der er lagt et arbejde i det, eller om de bare har oprettet kontoen for at køre annoncer, og derved lokke dig ind på deres hjemmeside, for at købe noget, der aldrig kommer. De VED, at du ikke altid får tjekket om deres anmeldelser er gode, eller om de fremgår på listen over utroværdige domæner eller har en verserende sag kørende nogle steder. De VED, at du ikke altid tjekker…. (OG JA – jeg er selv hoppet i den fælde – hvor jeg lige hurtigt skal….og derfor ikke lige får tjekket….argh, det koster!!!)
MEN der findes heldigvis flest af de gode sider og virksomheder, som kæmper og arbejder hver dag, for at give dig den bedste service, de bedste informationer, og ikke mindst de bedste produkter. Giv dem dit like, de fortjener det!