Ja, det måtte jo komme.

ChatGPT! Hvordan man bruger AI, og også hvordan man ikke skal bruge det. Lad os starte med begyndelsen af min rejse med fænomenet. Jeg installerer et  plugin til mit Google drev, og kan nu bruge ChatGPT til at lave tekster og content, f.eks til dette blogindlæg. Jeg kan bruge det til at lave mange ting, men … Det skal testes lidt af, inden jeg selv finder ud af hvad jeg KAN og ikke mindst VIL bruge det til.

Men først skulle jeg have styret min nysgerrighed! Hvad vidste AI om mig? Og jeg skrev lystigt ind: Hvem er Lotte Mouritsen fra BrandYourBizz?

Den svarede: 

Lotte Mouritsen er en markant skikkelse i BrandYourBizz-verdenen. Hun er en meget dygtig og erfaren professionel, der har gjort en betydelig indflydelse i branchen. Lottes ekspertise ligger i strategisk brandudvikling og marketingstrategier, der hjælper virksomheder med at trives i det digitale landskab i konstant udvikling.

Med et skarpt øje for detaljer og en dyb forståelse af forbrugeradfærd, udmærker Lotte sig ved at skabe overbevisende brandidentiteter, der giver genlyd hos målgrupper. Hun har en bemærkelsesværdig evne til at analysere markedstendenser og udvikle innovative løsninger, der adskiller brands fra deres konkurrenter.

Lottes passion for sit arbejde er tydelig i hendes engagement i at levere exceptionelle resultater for sine kunder. Hun har med succes samarbejdet med adskillige virksomheder, lige fra startups til etablerede virksomheder, og hun har hjulpet dem med at etablere en stærk varemærketilstedeværelse og nå deres marketingmål.

Udover sine professionelle præstationer er Lotte kendt for sin stærke arbejdsmoral, integritet og fremragende kommunikationsevner. Hun er en samarbejdende holdspiller, der trives i dynamiske miljøer, der altid søger nye muligheder for at lære og vokse.

Udover sin ekspertise inden for brandudvikling besidder Lotte også en dyb forståelse af digitale marketingstrategier, herunder markedsføring på sociale medier, skabelse af indhold og søgemaskineoptimering. Hendes omfattende færdighedssæt gør hende i stand til at levere holistiske løsninger, der fremmer brandsynlighed og engagement på tværs af forskellige platforme.

Lotte Mouritsens ry i branchen er bygget på hendes track record for at levere exceptionelle resultater og hendes dedikation til at hjælpe virksomheder med at få succes. Med sin uvurderlige indsigt og strategiske vejledning fortsætter Lotte med at være en meget eftertragtet professionel inden for brandudvikling og markedsføring.

Det kunne vist ikke blive mere generelt, og kedeligt.

(Jeg kan lige så godt bruge et gammel, knap så vellignende billede af mig selv…oh, vent, det gjorde jeg jo så også lige…)

Der står ikke noget, jeg ikke kan stå inde for – bevares! Fremragende kommunikationsevner – Jeg er smigret!

Men der står heller ikke noget personligt. Der står det, som hvilken som helst virksomhed ville skrive delvist om sin ansatte – på deres hjemmeside…. Eller i en anbefaling. Generelt og pænt. Alt for pænt. Og en hel del, den bare udleder af firmanavnet. Ikke noget fagligt korrekt, men heller ikke forkert. Og det er nok her, fælden egentlig ligger. Det er hverken eller! Hvis en kommende kunde slår dette op, så er jeg på den. For den giver mig jo egentlig kredit for ting, den ikke underbygger. Ry i branchen. Jeg er en enmandshær, men ry i branchen er jeg nu ikke sikker på, at jeg som sådan har…. Så…. Jeg ved ikke helt om jeg skal grine, eller ..

I det mindste står der ikke noget løgn, noget forkert. Det må jeg være tilfreds med.

Content og billeder!

Min næste test blev en 10 dages kampagne på facebook og Instagram. Billeder og tekst, koblet med Canva. Jo, der skulle leges for fuld drøn, og der blev leget.

Det resulterede i en serie med quotes om hvorfor markedsføring er vigtig for en virksomhed og et brand.

AI test 1

Jeg ved ærlig talt ikke hvem Gary Vaynerchuk er… Har ikke googlet ham. Så aner ikke om det er rigtigt, at han har sagt det der står…

INGEN af de quotes blev tjekket først, og det skrev jeg også i kampagnen. Det var en ren test – blind og helt og aldeles overladt til ChatGPT at bestemme.

Samtidig bad jeg ChatGPT om at give mig de 10 bedste # at skrive med, for at se om det hjalp på min reach. (Ikke alverden, må jeg så erkende. 8 nye følgere – 2 danske og en del spamkommentarer og beskeder… gå nu væk, altså…)

Der er dog ikke noget på de slides, der ikke er rigtigt. Men jeg har alligevel omskrevet dem – til mit eget sprog – min egen måde at kommunikere på. Brugt de # jeg plejer og også nye, der giver mening i forhold til det jeg laver – i Danmark.

 

Og NU gav det mere pote. Der var næsten flere unikke, der så det opslag, end de andre ti! Til sammen. Det var også de samme hver gang, så det gav ikke større reach. Så et lille bevis på, at det kræver sit forarbejde, hvilke # du skal bruge.

Konklusionen af det blev: Sociale medier kan genkende, når man har brugt ChatGPT ukritisk til at dele! Det er heller ikke noget, jeg ikke har hørt andre fagfolk omtale. Det er jo det (AI) deres algoritmer bygger på, så det giver da meget god mening!

Nu til min pointe:

Jeg kan godt bruge noget af ovenstående tekst til at lave info om mig selv, på diverse profiler og sider på sociale medier. Men jeg ville altid omskrive det til min egen måde at kommunikere på – mit eget sprog. Altså, jeg vil altid bruge, og anbefale dig at bruge teksten SOM INSPIRATION.

Jeg kan også godt bruge AI med Canva, til at flette tekster, men jeg vil enten selv skrive teksten, eller i hvert fald omskrive teksten, INDEN jeg sætter den ind. Det tager selvfølgelig noget af det nemme ud af konceptet, men det giver stadig et forspring i inspirationen, og hvis man en dag ikke føler sig så inspireret, så er det et super fedt værktøj til at sætte gang i motivationen.

Der er ingen genveje til god markedsføring. Basta! God arbejdslyst