Skip links

Branding vs marketing

Jeg oplever, at jeg møder virksomheder, der bliver lidt forvirret over, hvad det egentlig er jeg taler om, når jeg taler om #BRANDING.

Og nu tænker jeg, at jeg vil uddybe en anelse om, hvad det er jeg arbejder med, når jeg er ude ved virksomheder. Der kommer et par eksempler, som gerne skulle opklare lidt, hvor det er jeg kan komme i spil.

Vi starter med X, en eksisterende virksomhed:

X er godt i gang med sin virksomhed. Der er nu nogle ansatte, udover X, og egentlig er der ok flow i salget. Det kommer igennem netværk, og folk, der kender virksomheden. Eller anbefaler den. Men tingene halter lidt, når det kommer til at få lavet opslag på sociale medier, og egentlig også med at få opdateret hjemmesiden. Den har faktisk stået stille i et års tid, eller -ish…

Faktisk er der sket nogle ændringer i de produkter og ydelser, virksomheden leverer, i takt med at virksomheden har udviklet sig. Det er dog det gamle, og meget det samme som der plejer at være behov for,  der sælges, men de nye produkter og ydelser får ikke så meget opmærksomhed, med mindre det påtales i samtalerne med kunderne…

Og ind kommer Lotte…

Jeg starter med en grundig gennemgang af hvad der er af produkter og ydelser i virksomheden. Og så taler vi om, hvad det egentlig er der sælger, og hvad det egentlig er, X gerne VIL sælge. Passer det sammen?

Vi kigger lidt på, hvad kunderne kender X for. Ry og rygte… Produkter. Ydelser. Og ikke mindst, serviceniveau.

Hænger det sammen med visionerne?

Og det er her, jeg ganske ofte render på et mis-match. For X har måske egentlig travlt nok, og omsætter egentlig ok… Men det er ikke her, X brænder for det, så det er faktisk blevet rent overlevelse. Rutine.. Så der er behov for at gøre noget andet, genopfinde sig selv, og finde grundstenen i det, X dømmer om, der skal leveres.

Opgave 1:

Vi skal finde tilbage til kernen. Drømmen. Få det godt beskrevet. Få kigget helt ind på det DNA, der i sin tid lå til grund for, at der blev skabt en virksomhed. Finde ind til det, der driver værket, der hvor X brænder for det X laver. For at finde det, skal der nogle timers samtaler til. Noget selvreflektion, og der skal mærkes efter.

Opgave 2:

Der skal skrives en kernehistorie. En ny strategi. En retning på, hvad kerneprodukter, værdier og grundsten, der eksisterer i virksomheden, og hvad der på sigt, skal eksistere. Retning.

Alt dette, med fokus på, hvad drømmen er, hvad formålet er, og hvad eksistensgrundlaget egentlig er for at X som ejer stadig brænder for at stå op hver dag, og ikke bare kører i hamsterhjulet.

Opgave 3:

HVORDAN kommunikeres der så med kunderne. Hvem er kunden, og er der flere målgrupper, så definerer vi i samarbejde en strategi for hver.

Opgave 4:

HVOR skal X så kommunikere den nye profil og strategi for virksomheden, og ikke mindst HVORDAN.

Ikke alle skal være alle steder. Nogle virksomheder skal ikke have profiler på sociale medier, men kun køre via hjemmeside, søgemaskiner og måske bruge email marketing. Andre behøver slet ikke en hjemmeside, men skal blot have en side på Google, og resten på sociale medier. Det kommer an på, hvor og hvordan man rammer sine kunder. Der findes et hav af muligheder, og med hovedet inde i driften af virksomheden, kan det være svært at overskue, i hvilken retning man skal. Det er faktisk kernen i, hvad jeg kan hjælpe en eksisterende virksomhed med.

 

Nu til Y

Y er en iværksætter, der nu har brugt det sidste halve eller hele år på at definere, hvad der kan startes en virksomhed på.

Y har faktisk helt styr på sin kerneydelse eller produkt. Y kan bare ikke overskue, eller gennemskue, HVORDAN det skal kommunikeres, eller HVOR, og hvilke parametre, der skal startes op på.

Y brænder for sit produkt. Og når der så skal tales om alle de muligheder der er for slagskanaler, så bliver det ret hurtigt et spørgsmål om penge, hvad er der RÅD til at lave. Så her er det så, at jeg render på et mis-match, for der bliver faktisk tit brugt alt for mange penge på, hvad ANDRE mener Y skal have.

Og ind kommer Lotte…

Jeg går i gang med samtalerne igen. Helt ind til benet.

Opgave 1:

HVAD kan Y selv. Kan Y selv få struktureret en lille strategi med at vedligeholde sin hjemmeside, hvis en sådan er nødvendig. Kan Y selv få skrevet og lagt opslag på en eller flere sider, på sociale medier? Skrevet tekster til, og få sat en effektiv email-marketing i gang …

Og er der behov for noget af ovenstående, eller ligger det bare som en spejling i, hvad andre MENER Y skal have?

Opgave 2:

Kan Y selv få beskrevet ydelser og produkter og lave tekster? Der er mange spørgsmål om egne kompetencer, men fælles med X er, at der skal laves lidt selvreflektioner for at komme godt i mål med en god strategi. Hellere få steder repræsentativt, end for mange steder, der ikke får KÆRLIGHED!

Opgave 3:

Jeg vil hjælpe Y med at få sat en realistisk plan i værk, med økonomisk RESPEKT for, hvad der er råd til, og hvad der må komme til senere.

Jeg kan egentlig sige det kort: Keep It Simpel. Det skal være så simpelt og ligetil, at enhver kan forstå det! Kommunikationen skal kunne forstås af personer, der INTET ved, om din niche, branche eller produkt.

OG NU er det tid til at lave din markedsføring!

DET er forskellen. For det er først efter du har løst ovenstående opgaver, at du får en EFFEKTIV markedsføring og først når du ved, HVAD dine penge skal gå til, at du bør investere i SEO, AdWords, Hjemmeside, Annoncering og alt det andet, der koster! Jeg koster selvfølgelig også noget, men mon ikke, det viser sig at det er godt givet ud, så du ikke skal skyde med spredhagl i en længere periode, før du finder frem til, hvad der virker for DIG!

Men er Lotte så god til det, selv? NEJ!

Derfor er dette blogindlæg også nødvendigt, for mine ydelser er komplicerede, og ikke bare lige til at forklare på en linje.. (har jeg opdaget)

Jeg er et bragende godt eksempel på, at jeg har brug for en, som mig, til at hjælpe mig med en KIS strategi. Men for hulan altså, hvor er det svært at beskrive sig selv…. Så jeg kan SÅ godt forstå, der er et behov for mig.

Flosklerne vil ingen ende tage – mekanikerens kone ved aldrig hvilken bil hun kører på arbejde i, og om den overhovedet kan køre hjem igen.. Og jeg er nødt til at skrive et helt blogindlæg for at forklare hvad det er jeg kan!

Men sådan er det!

Jeg har for resten et online lynkursus i ovenstående,  hvor du får nogle af arbejdsredskaberne til at få styr på din egen strategi… Skal vi prøve ovenstående teorier af, for dig og din virksomhed? Så skynd dig at tilmeld dig…

 

 

 

 

Måske du kunne finde dette interessant?

Return to top of page