Ved du hvordan du bruger et hashtag på sociale medier? Altså det her tegn:
Et hashtag er vejen ud i verden…
…via – eller udenom – dine direkte kontakter. Men det er også vejen ind til dig og din virksomheds produkter. Det er det tegn, der gør ordet bagved til et aktivt link, som du kan bruge til at fange informationer, samtaler, opslag og følgere, der ikke er i direkte kontakt med dig eller dit firma. Det er også et tegn, der gør at du kan finde opslag, links eller andre ting, du ellers aldrig havde fundet, uden det. Ligesom du kan følge en personlighed eller en virksomhed, kan du også følge et hashtag. Et af de mest kendte i Danmark er # dkpol (Bevidst lavet med et mellemrum her, da vi ikke skal blande politik ind i samtalen) og er oprindeligt fra Twitter, som er stedet hvor hashtags blev opfundet. Det har siden hen spredt sig til alle sociale medier, og hvor nogle mere alvorlige end andre. (metoo = alvor, jeghadermandag = knap så meget…GoT er for dem, som ville fællesskabet for Games of Trones osv.) OG du kan i teorien opfinde dit eget hashtag, så længe det er forholdsvis relevant for det budskab du vil ud med.
Hvorfor skal man bruge hashtags?
Det er genvejen til fremmede læsere, genvejen til at blive set, og hvis man er dygtig og flittig med at bruge det, kan det være en gratis genvej til flere kunder. Men det skal selvfølgelig hænge sammen, og det skal give mening, ellers taber du læseren ret hurtigt.
Laver du, eller sælger du økologiske madvarer, drikkevarer eller snacks, kan du bruge hashtagget frajordtilbord.
Er det rengøring, kan du bruge hashtagget clean. Pas på med dobbeltbetydninger på dansk og engelsk, og rent er leje på engelsk, så her vil du få en del falsk trafik. Så hellere bruge det engelske udtryk for din specielle kompetence.
Er du konsulent, skal du bruge et hashtag, der dækker din spidskompetence. Er det f. eks ledelsesudvikling, så kunne et godt hashtag være ledelse.
Gør du i foto og billeder, er photooftheday et yderst populært hashtag, dog mest på Instagram, som er oplagt medie for visuel markedsføring. Her skal du kende betydningen af det, og det skal helst være fordi du slår et nyt foto op næsten hver dag, eller tæt på…
Et andet populært hashtag, der virkelig har vundet noget de senere år, er stopmadspild. Det kan du bruge, hvis din kantine for eksempel vil donere overskudsmaden til et lokalt herberg, og det vinder virkelig goodwill, men brug det med omtanke. Eller hvis I i virksomheden har lavet et nyt tiltag, der skal minimere madspild og gerne vil dele historien.
Du skal se det lidt som dine selvvalgte søgeord, for at kunder og kommende samarbejdspartnere kan finde dig. Ledelse er f.eks fulgt af over 18.000 på LinkedIn, så der har du en hel del nye læsere.
Men lad os lige blive enige om, at uden et godt stykke tekst, billeder og video til at følge med dit hashtag, så nytter det intet. Og det stykke tekst, skal det så være ren reklame? Ville du selv synes det var fedt, at følge et hashtag, og ikke få andet end reklame i dit feed? Nej, det giver ikke andet end irritation hos modtageren i længden. Det minder af alt, mest om spam så. Så brug det varieret. Hashtags er en perfekt måde at brande din virksomhed på. Vidensdeling, gode råd, nyheder, den gode historie og dialog med dine kunder. Det skal du bruge mest tid på, når du vil bruge hashtags. Det er en gratis måde at køre din viden ud til en større målgruppe på. Og tænk gerne lidt ud af boksen. Hellere for mange hashtags end for få. Og lav så dit firmanavn til et hashtag. Det skal du altid have med…
Prøv det… Gå i søgefeltet på dit foretrukne sociale medie, og skriv et # og så et emne du gerne vil vide mere om. Husk det skal være kort og præcist, og ud i et. Og næste gang din virksomhed laver et opslag, så skal der mindst tre hashtags på, der er relevante…. Og egentlig helst 10… Hvis du laver flere end det, så er det ok, at et par stykker af dem, er selvopfundne.
Et eksempel på de hashtags jeg selv bruger:
#markedsføringiøjenhøjde #hashtag #some #lottemathiasen #vidensdeling #genvejtilnyekunder #gratismarkedsføring #hvadskaljegvælge #content #networking #brandyourbizz #bizzwizz #netværk “godawkaffe – og mange mange flere….
Det er altså kommet for at blive. Du slipper ikke udenom, hvis du vil følge de trends der er inden for digital branding og markedsføring. Og virksomhederne tager det til sig, langsomt men stødt. Nu handler det om, at vi alle bliver bedre til at udnytte de muligheder, der rent faktisk ligger lige for vores fødder.
Indstilling, omstilling eller bare – tag stilling!
Et andet, du kan søge på, er #grønindstilling (www.silkeborgvoel.dk)
Her har vi en håndbold klub, der indarbejder deres hashtag, i deres branding. Og ikke bare det, det er en indstilling de har som overskrift internt, der også indarbejdes i deres kultur, på banen, i deres sponsorarbejde, og netværk og ja, alle steder, de er og vil være. Alle deres opslag på sociale medier, skal have dette hashtag med. Og det betyder, at følger man det, får man alle opslag de laver. Og det er ikke raketvidenskab! Deres farve er grøn. På deres hjemmeside kan du læse om deres ambitioner, og det samlet i EN overskrift giver – Grøn Indstilling. Og det følger ikke kun når de selv laver opslag. Deres samarbejdspartnere, fans, ansatte og spillere, bruger det også. Så du når noget bredere ud i din informationer om klubben, når du følger hashtagget. Ergo, det giver en bredere helhed for brandet, for klubben og for holdet. Og det giver værdi tilbage til deres samarbejdspartnere.
Ledighed er roden til…. # strategi…
Som arbejdssøgende kan man også med succes bruge hashtags. I profilteksten, på sit online cv, og man kan søge på f.eks. #rekruttering og følge det. Flere og flere virksomheder og rekrutterings bureauer bruger det i deres markedsføring af jobopslag, og i søgningen på den helt rigtige kandidat. Sågar på Jobnet kan du nu bruge hashtags i dit cv. Det kan være alt fra jobtitler til personlige kompetencer. Fyld endelig på. Men gør det nu, hvor det giver mening…Det handler om at lave en strategi, der passer ind i dit verdensbillede. Det, du gerne vil opnå, og det du kan blive kendt for. For netværk handler jo om hvem der kender dig, lige så meget som hvem du kender. Og det er også den vej man finder sine nye kunder, sine nye samarbejdspartnere, og den næste, der kan hjælpe dig videre.
Det var alvor, nu bliver det sjovt!
Jeg synes du skulle prøve at søge dette op på LinkedIn eller Facebook: #livetienkeltmandsvirksomheden
Det er et verdensklasse eksempel på, at man kan brande sig under et hashtag, som noget nær det eneste. Og man kan få hul igennem, hvis man hviler tilpas nok i sine udtryk, og holder stilen hele vejen igennem. Lars her, er fantastisk med sproget, men han er også ironisk og faktisk griner jeg meget højt, hver gang jeg læser et nyt indlæg fra ham. Jeg går ind på LinkedIn og søger hashtagget frem, og trykker FØLG. Nu får jeg ham i mit newsfeed, hver gang han kommer med et nyt opslag, han mærker med #livetienkeltmandsvirksomheden. Kan det blive meget nemmere?
Hvad er din strategi?
Når det kommer til markedsføring, handler alt om strategi. Har du lavet din strategi – og følger du den til dørs? For alt dit arbejde på sociale medier, er ikke brugbart, hvis du hverken har en strategi, eller følger det til dørs. Det nytter nemlig slet ikke noget, hvis du starter godt ud, men så fejler i vedholdenhed, efter en periode. Kontinuerligt, og igen og igen. Uanset hvor tit du evner at slå noget op, så skal det komme i faste rater. Det behøver ikke være hver dag – du må bare ikke være stille for længe. Personligt er min strategi at jeg på mine egne profiler skal være aktiv flere gange om ugen. På mine officielle sider skal det ikke være så tit. Dem bruger jeg til de længere opslag, og blog, som denne. Men mine profiler på LinkedIn og Facebook, skal være aktive flere gange om ugen. Igen – jeg er mig, og det er mig, jeg markedsfører. Og lige som Lars, jeg henviser til ovenfor, brander jeg mig selv. Det gør han også – han skriver sjældent sit firmanavn, og henviser ikke ofte til hans virksomhed. Men brander sig ved at fortælle om hans dagligdag og han gør det med humor. Andre laver vidensdeling, og andre igen, deler kun fakta. Hvad vil du helt læse, når du ser opslag…?Det skal nemlig også indgå i din strategi, hvad du vil fremstå med, af image. Og ikke mindst, skal du matche din strategi, med din målgruppe. Hvem vil du gerne nå, og hvordan når du dem.
God jagt på de gode #
/Lotte