Dagens blog er skrevet af Per Rasmussen:

Han er Salgs- og Netværks chef ved Silkeborg-Voel KFUM. Nedenfor kan du læse første ud af en lille serie af blogindlæg, hvor han vil dele ud af sin viden indenfor forretningsudvikling, netværk, salg og ikke mindst – hvordan man som virksomhed kan få noget ud af at tage socialt ansvar.

 

Gennem mine mange år i de kommercielle verden oplever jeg tit at mange iværksættere har ideen og det det rette produkt og man har satset sig selv og sin egen økonomi på at nå i mål. Hvordan får jeg så ført min ide ud i livet? Tro mig telefonen ringer ikke nødvendigvis af sig selv. Jeg vil sågar påstå at det gør den slet ikke, så hvad gør jeg nu?

CANVAS er for mange et grimt ord. Det kan jeg ikke, jeg kender dem ikke og de kan jo afvise mig og kan jeg tåle et nederlag og må jeg kontakte nogen jeg ikke kender? Du skal starte et sted og skabe et netværk og omtale af din virksomhed og der kan sociale medier rigtig mange ting og det benytter jeg mig selv voldsomt af. Erkender jeg er 59 år og i de gamle salgs dage så ringede vi rundt og tit og ofte blev vi afvist at hende eller ham der sad i receptionen og så sendte vi efterfølgende en fax. Håber alle ved hvad en telefax er??? Nok om det ellers må I bruge de sociale medier til at finde ud af det. På den meget ”tunge” måde skabte vi kontakter som det hed den gang. Og skulle min virksomhed være kendt jamen så købte man en dyr avisannonce.

Jeg siger:

Det er blevet noget nemmere med tilgangen af sociale medier. Nu kan du melde dig ind i diverse relevante grupper, profilere dig selv og din virksomhed og gratis inviterer firmaer til at følge dig og være med i dit netværk. I kan skrive til dem I er interesseret i direkte, i kan skrive hvorfor det giver mening at Connecte og ja I er allerede her i dialog. Der findes mange grupper man kan melde sig ind i og lade sig inspirere af og byde ind.

For mit vedkommende gør jeg følgende:

Jeg kan godt ringe til nogen jeg ikke kender – hitraten er ikke voldsom stor her. Men jeg bruger voldsomt meget det at melde mig i grupper, skabe kontakter, være onlinesynlig. Det betyder at jeg lige nu har omkring 14.000 følgere, primært på LinkedIn men også Facebook – de 2 platforme jeg har valgt. For husk nu: Tiden skal ikke kun gå med at surfe på nettet.

Og når det så er sagt så erkender jeg også at hvis man har været i den professionelle sportsverden i så mange år – er der mange der kender en og mange der følger en, men der kan alle komme hen.

Hårdt arbejde og jeg bliver så træt, når man ikke prioriterer salget. ALT HANDLER OM SALG – så er det sagt. På flere niveauer. Går du i et supermarked sælger kassedamen ved at være høflig, en tjener sælger ved at være klædt på og yde service, ja selv i de Her Covid-19 tider er der også en poder, der sælger det positive budskab ved at gøre det ordentligt.

Jeg vender tilbage omkring netværk mine damer og herrer og alle er velkommen til at kontakte mig for sparring.

Med Sportslig Hilsen

Per Rasmussen

Netværks- og Salgschef
Silkeborg-Voel KFUM A/S

Mobil: 20205880
Mail: pr@silkeborgvoel.dk
”Alle har ur – ingen har tid”