Skip links

Keder dine følgere sig snart ihjel?

Vi har alle sammen set de opslag og annoncer, hvor vi aldrig får læst det hele til ende. Hvor vi falder i søvn, inden vi er nået linje 3, og hvor melet nærmest bliver pustet ud i ansigtet på os, gennem skærmen…. 

“Vi har tilbud på….” 
“Vi laver det efter mål….” 
“Vi giver verdens bedste service….” 

Det samme gør alle de andre jo også!

Og hvis du kun laver opslag med egne kompetencer, og specifikationerne på dit produkt, så drukner du hurtigt i mængden af andre, der gør det samme som dig. Og det er de færreste, der har patent på et så unikt produkt, så der ikke er konkurrenter, eller nogle andre virksomheder, der læner sig op af lige netop dit. 

 

Proces og læring 

Det du skal, når du kommunikerer med din omverden, og vil sælge dig selv og dit produkt, er at fokusere på følelsen de får – og hvilken udfordring, du og dit produkt løser for din potentielle kunde. 

Disse to overordnede guidelines er med til at gøre dit opslag lækkert og attraktivt for dem, der læser med. Og hvis du så kan sætte det ind i en video, hvor du går dybere ned i værktøjskassen, så har du kunderne, hvor du vil have dem. 

AIDA modellen – Attention – Interest – Desire – Action
På dansk er det Opmærksomhed – Interesse – Ønske – Køb (groft oversat.)

Jeg har tegnet et billede af selve processen med at gå fra din indsats med markedsføring, til kundens endelige køb. Det er en kendt model AIDA modellen, men jeg har sat et punkt mere ind FØR interesse (Attention) som modellen normalt starter med. Det handler her om hvad du putter i, af indsats. Hvad er din strategi og indsats. Alt er selvfølgelig ikke så simpelt som på tegningen, men det er overskrifterne for, hvilke trin du bør gennemgå for hvert delmål i din markedsføringsproces.

 

Den kan køres ned over alt kommunikation, fra strategien på sociale medier, til det flow du skaber i dine nyhedsbreve, og over hvordan du bygger din hjemmeside op. Dette skal hjælpe dig til at visualisere kundens rejse, fra de opdager du eksisterer, til du har solgt et produkt til dem. 

Øverst har jeg sat et lille $-tegn ind, der skal synliggøre, at du ind imellem skal investere lidt i din indsats. Det kan være omkostningen ved at etablere din hjemmeside, det kan være annoncekroner, konsulentydelser eller noget helt syvende, du betaler for, på din rejse for at sælge et produkt. 

Nederst er samme tegn, og her er pointen, at det skal retur i din kasse, gerne fordoblet eller mere. Under hvert punkt, skal du sætte punkter for dine opgaver og gennemarbejde selve kommunikationen.

 

God arbejdslyst

Return to top of page