Skip links

Markedsføringsstrategi, hvad er det?

Altså, første spørgsmål er vel – ved du hvad en strategi er, og hvordan du kan bruge den? Det gør du jo nok, og du ved bedst hvordan, på lige netop dit fagområde. 

Uden en strategi, vil markedsføringen fungere på samme måde, som impulskøb. Du render lidt rundt på må og få, og får ikke ret meget effektivt ud af det. Faktisk får du til tider ting købt, som du slet ikke skal bruge….

På nettet bliver du belønnet for god og effektiv adfærd. Det betyder også, at selvom du ikke gør en vild indsats, så vil den du laver, hvis den er planlagt og effektiv, blive belønnet, og du får dermed mere ud af en meget lille indsats. Markedsføring behøver ikke være en stor indsats. Den giver bare mere, hvis den er gennemtænkt.

Hvor skal jeg starte?

pc med stickynotes

Lad mig starte med at give dig et eksempel, baseret på en reel person. Skal lige sige, at dette ikke er en af mine kunder.

Bent har en virksomhed, der producerer maling og han sælger det kun B2B. Det er i høj kvalitet, og pris og kvalitet kan ikke sammenlignes med det, du køber i varehusene. 

Bent har nogle faste kunder, der har købt af ham i mange år. De kommer mest ud forbi fabrikken, efter de har ringet og bestilt, hvad de skal bruge, og det henter, når de skal bruge det. 

Bent kunne rigtig godt tænke sig at gøre noget mere ved salget, og han er blevet anbefalet at få en webshop. 

Her kan han lave tilbud, restsalg og udsalg en gang imellem, og ellers vil han bare sælge hans produkter, B2B, som han allerede gør til de virksomheder, der kender ham. Omkostningerne til produktion er dog steget lidt, og det betyder at han er nødt til at øge salget, for at det kan blive ved at betale sig for ham, at have egenproduktion. Og reelt set kommer der sjældent helt nye “fremmede” kunder, der ikke har en reference eller kender ham igennem nogle andre. 

Grundlaget for Bents strategi

Bent starter med at spørge et par af hans faste kunder, om der var nogle ting, de gerne ville have ham til at lave om på, i forhold til eventuelt forsendelse osv. Var der nogle områder, hvor han kunne gøre det nemmere for hans nuværende kunder? (Og som han måske kunne bruge som afsæt til at finde flere.) Den tilbagemelding han får, omhandler levering (Ekspres og dag-til-dag) og muligheden for at bestille online. (Godt, han allerede har tænkt webshop) Der er også nogle, der efterspørger mulighed for at købe som privatpersoner. (Hmm, det havde Bent ikke lige overvejet…)

Opsummering blev, at Bent skal lave en webshop, der kan sælge både til hans nuværende og nye erhvervskunder, samt en shop til privatkunder. På erhvervssiden skal man dog igennem et login forløb, hvor alle priser så fremgår uden moms. 

Begge segmenter kan bestille to forskellige typer af levering. Almindelig, og ekspres. Men privatkunderne får ikke mulighed for at afhente, som erhvervskunderne så stadig får. Nu er basen på plads. Nu skal han finde ud af, hvordan han når disse nye kunder, af begge slags. Hvordan skal nye kunder opdage, at han har en webshop? Bent er ikke teknisk anlagt, og vil egentlig helst passe sin forretning så han får hjælp til analysedelen af, hvor han skal nå sine kunder, og selve eksekvering af indsatsen. Og inden der var gået et halvt år, sælger Bents forretning næsten 30 % mere, og privatkunderne vælter ind (dette er fra Corona’s spæde start, og da der kom boom i renoveringsprojekterne hjemme. Det er så bare Bent’s held…)

Men det var så historien om Bent. 

Hvad er din historie? 

….Eller er den ikke skrevet endnu…? For at komme i gang med at lave din egen historie, har jeg et par ting, du kan overveje. Der står mere på min hjemmeside, og hvis jeg skal hjælpe dig her, vil det også blive noget vi bruger en del tid på, da det er hele fundamentet for et godt afsæt:

  • Hvem er du/virksomheden? Sådan helt ind til kernen af DIG/VIRKSOMHEDEN.
  • Kernekompetencer. Kerneproduktet og det, hele forretningen drejer sig om?
  • Målet med din markedsføring? Flere kunder, større målgruppe, mere kendskab, lancering af nyt produkt osv…?

Du skal derefter lægge en plan for, hvordan du vil nå dine mål. Her kan du med fordel overveje følgende:

  • Budget – hvor meget vil/kan jeg investere i det?
  • Tid – Hvad har jeg af tid?
  • Ressourcer. Kan jeg selv?
  • Find gerne på flere selv… For jo bedre forberedt du er, jo bedre bliver din markedsføring.

God arbejdslyst

Return to top of page